sunnuntai 24. marraskuuta 2013

Thanksgiving break

Josta olen jo kaksi päivää viettänyt kipeänä, niin mun tuuria taas.

Mä en itekkään ole aivan varma, että minkä takia kiitospäivää vietetään, mutta koulussa joku sanoi jotain columbuksesta, että kai se jotenkin siihen liittyy. Liitän tohon alle pari perinettä, joka on kylläkin suoraan netistä kopioutu, mutta pysytte ainakin perille.

Kiitospäivästä on tullut vuosi vuodelta yhä merkittävämpi tapahtuma ja aihe. Sen moninaiset perinteet juontuvat juhlan moninaisesta taustasta, joskin suuri osa niistä heijastaa Uuden Englannin puritaanien kiitosjuhlia. Nykyisin perheet ja suvut kokoontuvat Yhdysvalloissa pitkienkin matkojen päästä kiitospäivän lounaalle jonkin vanhemman sukulaisen kotiin. Keskiviikko ennen Kiitospäivä ja sen jälkeinen sunnuntai ovat yleensä kaksi ruuhkaisinta matkustuspäivää niin lentoyhtiöllä, junaraiteilla, busseissa ja moottoriteillä. Amerikkalaisille kiitospäivä on suurempi perhejuhla kuin joulu.
Kiitospäivän valmisteluun onkin hyvä tilaisuus, sillä Yhdysvalloissa juhlapäivä on osa neljän päivän pituista lomaa kouluista ja yliopistoista. Useimmilla työntekijöillä (78% vuonna 2007) sekä kiitospäivä että sen jälkeinen perjantai ovat palkallisia vapaapäiviä. Kiitospäivän jälkeinen perjantai aloittaa joulusesongin kaupoissa ja sitä pidetään usein sesongin kiireisimpänä yksittäisenä kauppapäivänä, vaikka sen myynti jääkin usein alle kahden juuri joulua edeltävän viikonlopun päivien arvon. Päivää nimitetään "mustaksi perjantaiksi".

No näinä kipeinä päivinä on ainakin tullut katsoattua sarjoja netflixistä kuten Grey's Anatomy ja Heartland. Samana syynä voisin toteuttaa jotain kivoja postauksia, joihin ei tarvitse mennä ulos kuvaamaan sillä ensinäkin on aika kurja ilma enkä nyt halua vielä kuumetta tähän päälle.

Ainiin ihan hullua, mä olen jenkeissä enään kuusi kuukautta.. saisinko selityksen, että miksi aika menee nii nopeasti? Viihdyn täällä vaan niin hyvin, mutta pakko myöntää, että kaipaan Suomeakin, vaikka en ois koskaan uskonut sitä myöntäväni. Varokaa vaan, kun mä palaan Suomeen ni mua ei saa saunasta ulos enään!!

4 kommenttia:

  1. Heips, hyvää nimpparia 25.11. johdosta ;-)

    VastaaPoista
  2. Tiedätkö muuten miksi mulla ei näy netflixistä esim. kumpikaan noista sarjoista?
    Siinä sanotaan vain että ei saatavilla suoratoistona? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tiiä yhtään, oon huono tälläste kans. Mulla toimii :D

      Poista