keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Mä en tykkää tästä päivästä

Mulla on nyt ahdistanut viimeisen kuukauden verran, joka ikinen keskiviikko ja en tiiä yhtään, että miksi näin on käynyt. Pahin ketutus on aina aamuisin ja näytänkin yleensä keskiviikkoisin aivan rättiväsyneeltä puljulta, paitsi tänään, kun yritin näyttää normaalilta, mutta turhaan.


Mulla oli siis mun lempparivaatteet päällä ja yllättävän iloisena käppäilin bussille päin kunnes istahdin penkille ja lähdettiin liikkeelle ja tsadam kahvit oli mun sylissä, valkoisella paidalla. No sain hyvän idean miten peitän tän, mun kansio, mitä kannan, joka paikkaan, joten mun kekseliäisyys sai mut paremmalle tuulelle, joka ei kauaa kestänyt, ekaan tuntiin asti. Tunti olisi pitänyt olla kiva, koska katottiin leffaa, mutta kun istahdin niin mun housut repesi, en kestä. Olin niin kiukkunen ja olisin vaan halunnut lähteä kotiin, mutta täällä ei ole niin helppoa vaan lähteä kotiin nukkumaan, kun ei saa olla kuin kolme päivää poissa koulusta lukukauden (semester) aikana, joten jatkoin koulupäivää erittäin kettuuntuneena, kunnes se sai multihuipentuman neljännen tunnin kohdalla, kun mun opettaja otti mun kännykän pois, kun katsoin kelloa,  siismitä?! Kysyin rohkeesti, että miksi otat sen, niin hän oli, että koulussa ei ole sallittua käyttää puhelinta. No, mutta mites sä tiiät millon kello soi?

Ja niin niistä treeneistä. En siis pelaa softballia, vaan tennistä, mutta enhän mä muistanut, että mun lukujärjestys muuttui ja "iloisesti" menin vanhan lukujärjestyksen mukaisesti, eikä kukaan edes mulla sanonut, että olen väärässä paikassa, paitsi yksi opettaja mulle asiasta mainitsi, kun koulua oli jäljellä kaksi minuuttia...


Kattokaa mitä mun kynsillekin kävi tänään. Heppa kävi ylikierroksilla ja kävi kuussa ja mulla jäi ohjat jumiin ja naps. Voin kertoa, että kyllä sattui ja ostostv:mäisesti voisin vielä sanoa, että ei tässä vielä kaikki. Oon vielä kipeä tän lisäksi. Toivottavasti ei kuume nouse niin ei tarvitse pelätä sitä flunssakierrettä, johon yksi on jopa kuollut Krumissa, mutta en silti usko, että mulle ihan niin käy, mutta katsotaan, että miten on aamulla, että uskallanko kouluun mennä vai enkö.


Kuinka moni tietää sen fiiliksen, kun haluisi kertoa jotain positiivistä, vaikka nyt blogiin, mutta ei keksi mitään sanottavaa? Mä nostan tänään kättä tähän asiaan. Ylläolevaa kuvaa katsoessani voin sanoa, että mä olin jopa ihan hyvässä kunnossa, toisin kuin nyt.. Mulle on tullut varmasti ainakin 4kiloa lisää ja hoen sitä itselleni, että ei se haittaa, kun kuitenkin Suomeen palatessani se lähtee melko helpollakin, kun jatkaa sitä elämää mihin jäi - terveellistä elämää. Terveellinen elämä on Amerikassa lähestulkoon mahdotonta, jopa salaatissa on vähintään 300kcal ja vaikka kuinka yritän päivittäin liikkua niin tuntuu, että painoa tulee vain lisää. Mä alan kohta taas häpeämään miltä mä näytän. Näin talvella se ei oikeastaan edes haittaa, kun kuitenkin paljon on vaatetta päällä ulkona sekä sisällä,  mutta kuukauden tai kahden päästä on lähestulkoon mahdotonta pitää esimerkikisä pitkähihaisia päällä. Mun äiti antoi silloin neuvon, että ei kannata limsoja pahemmin juoda, että ne lihottaa, mutta enhän mä juo limsaa täällä paljoa,  silloin vain kun mennään ravintolaan syömään, joka on näin keväisin aika harvinaista, kun kaikilla alkaa harrastukset ja juostaan paikasta a paikkaan b kauhealla kiireellä.. Mun negatiivinen päivä voisi loppua nyt tähän ja voisin iloita sitä, että olen selvinnyt hengissä melkein 6kuukautta ulkomailla yksinäni!

ps. hyvää synttäriä äiti!

37 kommenttia:

  1. Kiitti synttärionnitteluista tyttäreni. Kuullosti todella siltä, ettei sun päivä mennyt putkeen. Joskus vaan kaikki asiat tuntuvat menevän pieleen. Onneksi se ei yleensä jatku pitkään, huomenna samat asiat voivat jopa tuoda hymyn huulille. Tsemppiä sinne, pidä hevoset kurissa ja tennismaila kädessä.....

    VastaaPoista
  2. Noh noh, itse paljon jenkeissä ei-lomailemassa (vaan perheen ja perhetuttavien luona asuneena) pakko kommentoida, et kyl se painon nousu on ihan omist valinnoista kiinni. Jos ei haluu, et paino nousee, ei juoda limuja ja mehuja, salaatti ei oo lihottavaa jos ei ota kastiketta, krutonkeja eika pahkinoita ja siemenia mis on rasvaa, ravintoloissa pyytaa esim lihalle kastikkeen sivuun, perunoiden tai ranskisten tilal kasviksii... Ja syo puhtaasti, valttaa lisa-aineet ja syo sopivan kokoisia annoksia, eika tarvitse syod lautast tyhjaks ku amerikas ne annoskoot tuppaa yleens olee aika liioiteltui. Pieni juomakin on iso, ja siit "pienest" limsastakin voi jo se 300kcal tulla turhaan. Toki jos perhe ei syo terveellisesti, se vaatii sita, et joko sanot niil tai sit pitaa ite ostaa omii ruokatarvikkei.. :d (tosin ite kyl olen myos epaterveellisii asioit syony siel, ku ei se paino tahan ruhoon helpolla tartu, mut siin vaa keinot valttaa jos sita tulee)

    VastaaPoista
  3. Ainiin ja tarkein unohtui; jos haluut laihtuu, say no to cheese. Sita kun tungetaa joka paikkaan ja paljom, sen valttaminen tuo ISON muutoksen. Ja ravintolassa ei tilaa mitaa friteerattuu, mielellaa paahdettuu, hoyrytettyy tai keitettyy. Majoneesit pois kaikist jutuist jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et sä nyt todellakaan sano perheelle et hei en mä syö mitä te syötte, c'moon axu. On hieman eri olla vaihto-oppilas kun vierailla perhetuttujen kanssa...

      Poista
    2. No kyl sita ihan asiallisesti voi sanoa. Siellahan kuuluu olla osa perhetta? Kylla perheelle varmasti voi hienovaraisesti sanoa, et haluat laihduttaa ja et jos sun annoksest vaik jattaa juuston, majoneesin tms kermat pois tai vahemmalle. Ei se laihtuminen oo ydinfysiikkaa ja ihan niinkin yksinkertaiset asiat sen saa aikaan. Sitten on perheessa vikaa jos tollasesta suuttuu tai loukkaantuu.

      Poista
    3. Et on vahan eri jos sanot vaa ettet syo, tai jos sanot, et haluut vahemman jotain rasvaisia osia ateriasta ja selitat viela, et haluat laihtua, koska sua ahdistaa kun ei ole se kroppa mihin on tottunut, ja etta olo olisi parempi kun sen saavuttaa takaisin.

      Poista
    4. Ni jos vaihdetaan rooleja ja tuu sä tän perheen kanssa vuodes elämään ni katotaan miten sulla käy ;)

      Poista
    5. Nii, no sit jos olis sellane perhe, joka noin naurettavasta asiasta suuttuu, en haluis sellasessa asuakkaan. :--D Kyllä mä ainakin ihan sanon jos oon kylässäkin jossain, et en syö jotain, vaikka olis tarjolla, jos en sitä halua. Sen takia mieluummin asuisinkin itsekseni ulkomailla, kuin jonkun perheen luona, koska en oo sellanen, et suostun sopeuttamaan mulle niin olennaista asiaa, kuin ruokavalio, muiden tapojen mukaan. :--) ja tän koko asian pointti oli se, et on turha valittaa jos kiloja kertyy, kun kuitenkin loppupeleissä avaimet siihen kroppaan minkä itse haluaa, on omissa käsissä, ei kukaan sitä ruokaa sun suusta alas pakota. Ja ei, en kirjota tätä siksi, että mua häiritsis mitä sä syöt tai et jos sul tulee painoa, vaan siks, et se häiritsee, kun ihmiset valittaa joistain asioista, mille voi tehdä jotain. Enough said.

      Poista
    6. Ja siihen vielä lisäys, että enpä varmaan edes moneen perheeseen sopeutuisi, ellei olisi pieni perhe, kun olen itse aina asunut äidin kanssa kahdestaan - olen tottunut siihen, että voin aina mennä omaan rauhaani, kun muut ihmiset alkaa ärsyttää, ja mua taas ärsyttää muiden ihmisten tavat helposti, niin jos asun jonkun kanssa, ketä ei ole perhettä, se olisi aika tarkoin valittua. Ja toiseksi, olen hankala ihminen sen suhteen, että tosiaan itsepäisesti kyllä pitäisin omat syömistottumukseni, sanoi kuka tahansa mitä tahansa. En ala tekemään jotain sellaista omalle kropalle ja mielelleni, joka sitten saisi mun itsetunnon huononemaan ja aiheuttaisi ahdistusta. Ja kolmanneksi, en tykkää lapsista (yleensä, poikkeuksia löytyy), niin en voisi olla perheessä, jossa on alle 10.v lapsia. Joten ei varmaan tarvitse enempää kertoakkaan, että näillä kriteereillä ei oikein vaihtoon mennä, vaan tehdään niinkuin mä teen; menen korkeakoulun vaihtoon, jossa itse maksetaan kämppä+menot opintotuella ja lainalla. :)

      Poista
    7. Vaihtarina sun pitää sopeutua :) ja olet kaikinpuolin hankala ihminen, enough said.

      Poista
    8. Tiedän, ja siks en itteäni tuuppaakkaan mihinkään perheeseen, jota en vois etukäteen tavata/tutustuu/valkata. Ja vaihtariperhettä ei vissiin saa ite valkata, et valkkaa sen perusteel, minkä tyyliset elämäntavat niillä on. Mut kuten sanoin, mun pointti ei alunperinkään ollut keskustella vaihtarina olosta, vaan siitä, et ihmettelen vaan ihmisissä sitä, et miksi valittaa jostain, mihin voi vaikuttaa. Mutta annan nyt asian olla, kun tää on sun blogis ja jos haluat valittaa jostain, niin sitten sen teet! :D

      Poista
    9. ja mun pointti oli, että kaikki ihmiset ei ole niin törkeitä, kun sä osaat olla, joskus pitää ajatella laajemmin asioita.

      Poista
    10. Kyllä sitä voi ihan hienovaraisestikin keskustella asioista, ei niitä tarvitse tossa muodossa esille tuoda, miten sanoit, et "en syö/ei kelpaa/en halua". Jos asiat perustelee hyvin, niin yleensä kyllä tulee ymmärretyksi ilman kummankaan osapuolen mielipahaa. Ja kuule, törkeä en ole sen esiteinivaiheen, tallielämän, jälkeen ollut kenellekkään, mutta mielipiteeni kyllä sanon yhä, nykyään vain asiallisesti, ja siitä riippuen, kenelle ne sanon, jopa niin, etten todellakaan edes viitsi sanoa kaikkea (edes hienovaraisesti) mitä ajattelen. Nytkään en ole mitään törkeästi sanonut, vaan antanut vaan vinkkejä, millä ruokailutottumuksilla olisit estänyt painonnousua, kun sitä kirjoituksessasi pohdiskelit. Mutta jos et halua toisten neuvoja, jätän ne jatkossa sanomatta.

      En vain ymmärrä sitä, miksi vaikutat loukkaantuneelta, jos vastaan kirjoituksesi sisältöön; sanot, että on lähes mahdotonta olla lihoamatta, ja sanoin vain, että kyllä senkin pystyy omilla valinnoillaan estämään - en sanonut, että teet jotain väärin, kumoan vain sen väitteen, ettei se ole mahdotonta. :)
      kyllä ne kilot saa sitten laihdutettua myöhemminkin, jos pystyt hyväksymään ne, tekstissäsi vaikutit vain sen verra ahdistuneelta asiasta, että ajattelin muutaman vinkin auttavan ahdistukseen, mutta väärässä olin, joten hyvät jatkot sinne, ja kannattaa sitten vaan ottaa uusi ajattelutapa - ei se vaa'an numero ole tärkeä, ja ulkonäkö ei ole tärkein, sillä näinhän se on. Hyvät jatkot sinne, minä vetäydyn ja enpä jatkossa sitten kommentoi enää mitään, mistä näköjään tulee paha mieli, vaikka sellaiseksi kommentit ei ole tarkoitettu. :)

      Poista
    11. Sä olet suurinpiirtein aina onnistunut mua loukkamaan mua sun sanoillasi, tuntuu, ettet osaa ajatella muiden kantilta asioita. Tekisi sulle ihan hyvää olla vaihto-oppilas niin tajuisit, miksi asioita ei voi noin vaaan ilmaista :)

      Poista
    12. Okei, viimeinen asia minkä tänne kirjoitan vielä; tähän on ehkä sitten yksi syy. Meillä on huonot taustat; silloin 2007-2008 me ei tultu ollenkaan toimeen, ja en voinut sietää sua, ja tunne oli molemminpuolinen, sitten piti opetella, koska aina oltiin samalla tallilla. Siitä vähän myöhemmin sitten jotenkin onnistui se vihaaminen loppumaan ja tultiin toimeen. Että enpä mä kuitenkaan samalla tavalla mun hyville kavereille olisi ikinä edes ajatuksen tasolla käyttäytynyt. Mä en ole nähnyt sun hyviä puolia - sä et mun, kaikkien kanssa ei vaan tule toimeen, ja jos ei tule toimeen, ei myöskään varmasti näytä itsestään niitä piirteitä, mitä muut näkee. :) Pahoittelen, jos tosiaan olen aina loukannut mielestäsi, voipi olla sitten siitä, että ei kuitenkaan ajattele toisesta samoin lähtökohdin kuin muita ihmisiä, kun taustalla on se, että on vihannut toista joskus.

      Poista
    13. Ainut mitä olen sun kanssa yrittänyt, niin tulla toimeen. Olet niin monta kertaa saanut mut hermoraunion partaalle.

      Poista
  4. Samaa mieltä ton axuun kanssa! Omilla valinnoilla niihin pystyy vaikuttamaan, oma serkku oli myös vuoden vaihdossa Amerikassa ja yhtä pienenä sekä hoikkana pysyi kuin Suomessakin on ollut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tottakai pystyy, mutta sä oot kuitenkin täällä perheessä ilmaiseksi eli niillä menee jo rahaa muhun, enkä mä rupea vinkumaan että mä haluan tota enkö tätä mitä koko muu perhe. Meitä on 7 tässä perheessä niin asiat menee hieman erilaisesti kuin 4hlö perheessä :)

      Poista
  5. Kaisukkii tsemppiä kauheesti! Ymmärrän sua niin hyvin varsinkin ton lihoamisen kannalta! Siellä on vaikeeta syödä terveellisesti, eikä toi ruokavalio vaan sovi suomalaisille, ainakin mitä oon ite huomannu. Mulle tuli painoa lisää melkein 10kg, mutta lähti heti ekojen kuukausien aikana Suomessa pois :) Ja ymmärrän senkin ettei oikeesti kehtaa välttämättä pyytää mitään spesiaali ruokaa, kun sullakin on noin iso perhe niin ei ne varmasti jaksa tai tykkää tehdä sulle erilaista ruokaa kuin muille! Kyl se siitä<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nää tekee jo niin paljon mun vuoksi, mitä en oo täällä blogissa edes sanonut, niin en kehtaa vielä alkaa valittamaan ruuasta, ja kuitenkin nää lapset on sillai et jos joku toinen syö jotain muuta niin nekin haluaa sitä... Ja kyllähän tiiän, kun palaan niin kilot karisee nopeesti, kun jatkan samaa elämää mihin olin jäänytkin :)

      Poista
  6. Niin miten se sun aikuistumisen kanssa....? Toi teksti mitä kirjoitat niin näyttää, että olet samanlainen teini kuin täälä Suomessakin olet ollut....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hitsit, eiks oo hyvä olla ikuinen teini varsinkin kun on siinä iässä? *itkupotkuraivari*

      Poista
    2. Kummallekohan tämä viimeisen anonyyymin kommentti oli tarkoitettu... Kaisukin kommentit oli musta tosi asiallisia, tuosta toisesta osapuolesta en niinkään sanois. Tsemppiä vaan jatkoon Kaisukki.. muutamat kilot kyllä karisee sitten Suomessakin. Ja olen täysin samaa mieltä, jos saat asua "vieraassa" perheessa koko vuoden, niin ei silloin kyllä lähdetä valittamaan ruoasta vaan syödään samaa ruokaa kuin muukin perhe. T: Itsekin muutama vuosi sitten vaihtarina ollut

      Poista
    3. Kaikki nyt haluaa vittuilla mulle, mut se lähinnä huvittaa mua :) Ja sitä mäkin just ajattelen, että syön sitä mitä muutkin, aivan niinkuin Suomessakin:)

      Poista
  7. Tota nyt ei voi kuin nauraa, ketä ihminen kaivaa noin vanhoja riitoja esiin mennyt on mennyttä ja kannattaa miettiä mitä kaikke julkaisee. Axuu halusi vain auttaa kun kerran niin ahdistunut olet vartalostasi. Joten jos et halua rakentavaa palautetta lakkaa valittamasta niistä lisäkiloistasi ja asia on ok. Fiksu nuori olisi voinut vain laittaa ok kiitti neuvoista eikä esittää oikein kunnon teiniä ja vetää (ilmeisesti?) erittäin vanhoja riitoja esille.
    T. Luulin sinun sanoneesi, että olet aikuistunut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En vetänyt vanhoja asioita esille, mutta oikeesti kuka alkaa hostperheelle sanomaan, että mä en syö tota, täytyy ostaa enemmän terveellisiä ruokia yms. Joskus, te ette näköjään osaa ajatella asioita muulta kantilta, mutta mun mielestä tää asia on jo loppuun käsitelty :)

      Poista
  8. Mitä vittua axu?!?! xDD mitä se sua haittaa jos kaisa mainitsee saaneensa pari kiloo ylimäärästä? Itsehän sä jaksat omasta kropastas valittaa jatkuvasti! Neuvoo voi joo, mut bongasin kyllä vähän piilovittuilua sun tekstistäs. Mä ainakin otan mieluummin pari kiloa ylimäärästä, hyvän itsetunnon ja aidot ystävät ku kaiken feikkinä kropasta lähtien ja uskon et myös kaisa haluaa olla oma itsensä! Multa on ainaki ruotsiin muuton jälkeen aika tehokkaasti karsiutunu kaikkien kavereiden ja ‘ystävien’ joukosta ne todelliset ystävät ja itelle oikeesti tärkeät ihmiset ja kaisa aitona omana itsenään kuuluu ehdottomasti niihin! <3

    Ja anonyymin kommenttiin, se oli axu joka alotti vanhojen kaivelemisen mikä oli jotenki hassua.. Kuuden vuoden takaiset talliajat ei kai liity tähän mitenkään? Mut joo mitä mä täällä tähän kommentoimassa, en kuitenkaan oo tän blogin lukijoiden silmissä kai kovin aikuinen itsekään mut ainaki oon oma itseni haha :D ja anonyymin ihan turha päteä, tutustukoon molempiin ni näkee tilanteen vähän avarakatseisemmin.

    Huomaa kaisa mul on tunnukset taas!! :D haha ha det så bra pusspuss

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tosi ystävät pysyy ja kui paljon meilläkin kahdella on ollut riitoja myös siitä kuudenvuoden takaisesta talliajasta, kuinka kaikki vihasi suurinpiirtein kaikkea, muttta me osataan sentään nauraa asialle eikä tuoda asioita vittumaisesti esille. Ja ite ainakin varsinkin ton talliajan jälkeen osannut ajatella asioita muutenkin kuin omalta kantiltaan ja tää vaihtovuosi on vaan vahvistanut sitä tapaa osata ajatella muitakin ja muiltakin kanteilta, kuin juuri siltä mitä mä omasta mielestä kannatan, ihan sama periatteessa onko tullut kiloja lisää, tottakai se ahdistaa joka ikistä, ihan varmasti, mutta mä en sentään tee kropastani feikkiä vaan muutan sitä sitten suomessa, luonnolisin keinoin. ps. jag älskar du, pian nähdään ♥

      Poista
    2. Japp juurikin noin, melkeen uskallan väittää että ihminen on onnellisin niiden ihmisten kanssa joille kelpaa omana itsenään!

      Älskar dig med <3

      Poista
    3. Niinhän se, todelliset ystävät hyväksyy sut sellaisenaan ::)

      Poista
  9. Mitä helvettiä xd Axu laitto eka ihan asiallisen kommentin ja yritti mu käsityksen mukaan auttaa ja olla ystävällinen, mut Kaisa kehtaa alkaa vikisee ja valittaa jostai vanhoist asioist! Ainaki tietää ettei sua kannata enää ikinä yrittää auttaa, oot tehny ittestäs pellen :D Älä enää sano et oot aikuistunu, moni muu sun ikäne olis kiittäny axuu mut sä senku kitiset minkä jaksat :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis mähän oon lapsi ni ei mun varmaa aikuinen tarviskaan olla?

      Poista
  10. Mun mielest kaikki vois vaan antaa asia jo olla, myonnettakoon, etta kai siina taustalla kyti vahan patemisen tarvetta itselle ei niin mieleista ihmista kohtaan, mut eniten kuitenkin ihan vain puhdas halu antaa vinkkeja sen ahdistuksen poistamiseen. Oli tyhmaa kirjoittaa mitaan, koska ruokailutottumuksiin liittyvat asiat on aina aika arkaluontoisia asioita, mihin ihmiset ei kaipaa vinkkeja, ellei niita itse pyyda ja myonnetaan, etta tuputin vinkkejani pyytamatta. Ja on ne toki mielipideasioitakin, ja monet pysyvat omassa kannassaa ulkopuolelta tulevista asioista huolimatta. ("Aakkosten puuttuminen johtuu eng. kielisesta ipadista) ja ymmarran myos sen, etta tuskin toista kiinnostaa sellaisen ihmisen mielipide, josta ei liiemmin pida. Mut opinpahan ainakin, et netissa kannattaa vaan pitaa paansa kiinni, niin valttyy paskamyrskyilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai sitten on se, että perheelle ei aleta siitä vinkumaan mitä ruokaa syödään, tai 90% ihmisistä ei niin vaihdon aikana tekisi.

      Poista
  11. en mä ainakaan kehtais perheelle, joka on tehny mielettömästi mun eteen alkaa valittamaan ruoasta, jota kuitenkin on varmaasti siellä perheessä tehty jo todella monta vuotta. kuitenkin vuosi siellä eletään ja varmasti ylimääräisestä suomeen mennessä pääsee eroon. kaikilla on erilaiset perheet ja erilaiset 'perhesiteet'. musta ois aika kohtuutonta ruveta ruoasta valittamaan ja toiseksi kaisan perhe on oikeesti selvästi tehny aika paljon kaisan eteen (otti kesken vaihtovuodenki kaisan perheeseen) ja sallii kaisalle aikaa harrastuksiin ja vapaa-aikaan.
    HERÄTKÄÄ ihmiset, ei kenenkään päätöksiä ja mielipiteitä pidä alkaa haukkumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä puhut täysin totta ! :) kaikki ei nyt vaan tunnu sitä tajuavan...

      Poista